advertentie

Vmbo’ers dienen tot nu toe de meeste klachten in

LAKS Eindexamenklachtenlijn ontvangt al 150.000 klachten!

De 38e editie van de Eindexamenklachtenlijn van het LAKS is begonnen op vrijdag 9 mei 2025. Verschillende vrijwilligers, scholieren uit heel Nederland, zijn al druk bezig geweest met het opnemen van telefoontjes en met het controleren van inhoudelijke en organisatorische klachten. De eerste dag begon de klachtenlijn al met 30.000 klachten. Al snel steeg het aantal klachten en vanaf gisteren, op dag 5, zitten we op ruim 150.000 klachten.

Vmbo’ers hebben tot nu toe de meeste klachten ingediend, ruim 55.000, havisten hebben tot nu toe ongeveer 54.000 klachten ingediend en vwo’ers hebben ongeveer 48.000 klachten ingediend. De meeste klachten gaan over dat het examen te moeilijk en te lang was (respectievelijk bijna 64.000 en bijna 50.000). Veel klachten die worden ingediend zijn algemeen, maar we krijgen ook hele specifieke klachten waar we al actie op hebben ondernomen. "In totaal hebben we ruim 5.000 klachten gehad over geluidoverlast tijdens het examen. We krijgen klachten binnen over fatbike-alarmen die afgaan tijdens het examen, over telefoons van surveillanten die afgaan en op een aantal scholen is ook het (brand)alarm afgegaan."

Als het LAKS dezelfde signalen ontvangt van een school, neemt het LAKS altijd eerst contact op met de school om het verhaal te verifiëren. "We vragen aan de examensecretaris van de school of dit het volgende examen voorkomen kan worden en we geven deze signalen door aan de Inspectie van het Onderwijs. “Mocht je klachten hebben over geluidsoverlast en/of de organisatie van de examens, dien deze dan ook altijd in bij de examensecretaris van jouw school”, benadrukt Fé Swets, woordvoerder Eindexamenklachtenlijn. De examensecretaris kan meteen actie ondernemen."

Ook krijgen we klachten over specifieke vragen in het examen, de meeste klachten zijn er nu over vraag 20 in het geschiedenis havo-examen. Deze inhoudelijke klachten behandelen we met een team van vrijwilligers die naar de specifieke vragen kijken. Als het team van vrijwilligers denken ook een fout in de vraag en/of het correctiemodel te vinden, dan dienen we deze vragen in bij het College voor Toetsen en Examens en kijken zij er met een team van experts weer naar. “De meeste klachten die we binnenkrijgen over geschiedenis havo gaan over dat leerlingen de vragen te lang vonden en dat het examen te veel vragen bevatte”, aldus Swets.

Het ziet er naar uit dat we dit jaar minder klachten ontvangen dan voorgaande jaren. Dat was ook het doel dit jaar. "We willen graag dat leerlingen meer specifieke klachten indienen, zodat we er ook echt wat mee kunnen. Heb je dus een klacht over het examen? Probeer het zo specifiek mogelijk te beschrijven! Tot en met maandag 26 mei 2025 zit een bel-team van vrijwilligers, bestaande uit scholieren, klaar van 12:00 tot 19:00 uur klaar om de examenkandidaten te woord te staan via 030 7900 900. Ook is www.examenklacht.nl nog de gehele examenperiode open om je klacht online in te dienen. Dat kan ook voor het tweede tijdvak voor je inhaalexamens en herkansingen."

2025-05-16 12:47:00

Door: De Zwartewaterkrant | Nieuwsredactie
Artikelcorrectie of aanvulling doorgeven? Meld het ons. Heeft u tips voor onze redactie? Bel dan de tiplijn: 038 - 88 88 853.